ثبت نام

امکان عضویت غیر فعال است

حل مشکل ۱۰۰ درصد شدن Disk Usage در ویندوز ۸ و ۱۰

img_5acca2e81303b

حل مشکل ۱۰۰ درصد شدن Disk Usage در ویندوز ۸ و ۱۰

با سلام خدمت تمام کاربران سایت پی سی کوئست، امروز با آموزش رفع صد در صد شدن Disk Usage  در خدمتون هستیم. تا حالا با کند شدن سیستم خودتان مواجه شده اید؟ یا شده بی دلیل به یک باره سیستم شما با کندی مقطعی مواجه شود؟ این مشکل حتی ممکن است گریبان سیستم های که از توان پردازشی بالا هم برخوردار هستند را بگیرد.

الان ممکن هست این سوال برای شما پیش آمده باشد که دلیل این مشکل چیست و چرا همچین مشکلی به وجود می آید، مشکل از جایی شروع میشه که ویندوز به یک باره استفاده از دیسک را به ۱۰۰ درصد میرساند فرقی هم نداره از ssd های پر سرعت استفاده کرده ایم یا هارد های معمولی HDD در هر صورت مشکل از هرجا باشد با این ۸ روشی که در ادامه به معرفی و آموزش آن می پردازیم این مشکل را حل میکنیم.

این نکته را در ابتدای آموزش به عرض شما برسانم که محیط آموزش در ویندوز ۱۰ می باشد ولی برای ویندوز ۸ هم همین مراحل را می توانید طی کنید.

ابتدا از کجا تشخیص دهیم که کندی سیستم استفاده پیش از حد از دیسک می باشد :

برای این کار کافی هست در محیط ویندوز سه دکمه CTRL+ALT+Delet را همزمان فشار دهید سپس در پنجره باز شده بر روی Task Manager کلیک کنید. حال اگر به سر برگ Disk توجه کنید می توانید میزان استفاده از دیسک را مشاهده بفرمایید.

البته این نکته رو هم اضافه کنم می تونید با کلیک راست بر روی تسک بار (همان نوار پایین صفحه که معمولا به رنگ مشکی می باشد) و انتخاب گزینه task Manager وارد محیط تسک منیجر شوید.

 

قدم اول : غیر فعال کردن سرچ ویندوز

نکته خیلی مهم : حتما در روش هایی که در محیط CMD اجرا می شوند باید محیط CMD را به صورت Admin اجرا کنید تا دستورات به درستی اجرا گردند.

نکته مهم دوم : اگر در هنگام فشردن کلید های WIN+X به جای گزینه Command Prompt (Admin) با گزینه Windows PowerShell (Admin) برخورد کردید کافیه مراحل آخری این مطلب رو دنبال کنید سپس به ادامه آموزش برسید.

یک باگ داخل جستجوی ویندوز ۸ و ۱۰ باعث ایجاد یک چرخه باطل پشت سر هم می شود و این کار باعث می گردد تا حجم زیادی از فضای دیسک استفاده شود.

۱-برای غیر فعال کردن این گزینه کافی است دکمه WIN+X را همزمان بفشارید سپس بر روی command Prompt (Admin) کلیک کنید.

۲-اگر در هنگام باز کردن command Prompt (Admin) از شما سوالی پرسید بر روی Yes کلیک کنید.

۳-در محیط cmd عبارت زیر را وارد کنید :

net.exe stop "Windows search"

این کار به طور موقت سرچ ویندوز را غیرفعال می کند، اما اگر دوست دارید این ابزار به طور کامل متوقف شود دوباره کلید WIN+R را همزمان فشار دهید سپس در محیط RUN عبارت services.msc را بنویسید و بر روی ok کلیک کنید. با این کار پنجره سرویس های ویندوز باز می شود. در این پنجره به دنبال گزینه Windows Search بگردید و روی آن دابل کلیک کنید.

پنجره windows search properties گزینه مقابل startup type را روی disable بگذارید سپس بر روی stop کلیک نمایید. و در آخر بر روی Apply سپس ok کلیک نمایید.

بعد از این کار می تونید از طریق task Manager میزان استفاده از Disk را مشاهده کنید.

اگر با روش بالا مشکل شما حل نشد میریم سراغ مرحله ای بعدی.

قدم دوم : آپدیت کردن درایور های سیستم

همان طور که می دانید هر سیستم از مجموعه ای از سخت افزار ها تشکیل شده است که با در کنار هم قرار گرفتن آنها یک سیستم می تواند کار خودش را انجام دهد ولی از این ها مهم تر استفاده از یک رابط نرم افزاری یا درایور ها هستش تا سخت افزار با هماهنگی کامل تری به کار خودشان بپردازند به همین علت آپدیت بودن درایور ها و سازگاری کامل آنها یک فاکتور مهم هستش.

برای آپدیت درایور های سیستم خودتان و جستجو و نصب خودکار آنها باید از نرم افزارهای مخصوص این کار استفاده کنید با جستجوی عبارت “نرم افزار آپدیت درایور” داخل گوگل به نتایج خوبی دست پیدا می کنید. اما برای راحتی کار شما می توانید از نرم افزار Driver Easy استفاده کنید.

۱-پس از اجرای این برنامه کافی هست بر روی Scan Now کلیک کنید تا برنامه درایور های مخصوص سیستم شما را پیدا کند.

۲-پس از پیدا کردن درایور ها کافی هست بر روی Update کلیک کنید تا برنامه داریور های شما را آپدیت کنید.

 

۳-پس از آپدیت درایورهای خودتان دوباره وارد محیط Task Manager شوید و میزان استفاده از دیسک را مشاهده کنید اگه باز مشکل شما پا برچا بود مراحل دیگه آموزش را دنبال کنید.

 

 

قدم سوم : غیرفعال کردن  SuperFetch

ابتدا یک توضیح مختصر درباره Super Fetch بدهیم و ببینم در اصل کار این سرویس چی هست. طبق گفته مایکروسافت “این سرویس قابلیت کارای سیستم را بهبود می بخشد و باعث بهبود عملکرد سیستم در طول زمان می شود”

به طور کلی این جمله کاملا مفهوم نیست و در واقع تعریفی درستی در اختیار کاربر قرار نمی دهد. به عبارت ساده تر کار این سیستم این هست که خیلی ساکت و آروم در پس زمینه ویندوز اجرا می شود و به بررسی مداوم مصرف الگوی رم می پردازد و در طول زمان یادمی گیرد که شما چه برنامه هایی را بیشتر استفاده می کنید و این برنامه را به عنوان پر کاربرد برای سیستم عامل تعریف می کند. این کار باعث می شود قبل از اینکه شما برنامه را اجرا کنید سیستم حافظه رم را به برنامه اختصاص دهد و با این عمل اجرای برنامه سریع تر می شود. به عنوان مثال خود من عادت دارم همین که ویندوز بالا اومد اولین برنامه ای که را که اجرا می کنم مرورگر اینترنت هستش برای همین این برنامه یکم زودتر از برنامه های دیگر اجرا میشه.

امیدوارم این توضیح برای شما مفید بوده باشه و یک نمای کلی از کار این سرویس به دست آورده باشید.

الان با خودتون فکر می کنید سرویس به این خوبی را چرا باید غیر فعال کنیم اما به ظاهر همین سرویس خوب ممکنه شما رو به کلی تو دردسر بندازه و باعث مصرف پیش از حد دیسک شما شود.

۱-برای غیر فعال کردن این گزینه کافی است دکمه WIN+X را همزمان بفشارید سپس بر روی command Prompt (Admin) کلیک کنید.

۲-در محیط CMD عبارت زیر را وارد کنید:

net.exe stop superfetch

بعد از چند لحظه پیغام غیرفعال شدن این سرویس برای شما ظاهر می شود.

۳-اکنون پنجره Task Manager را دوباره باز کنید و قسمت دیسک را چک نمایید.

قدم چهارم : انجام بررسی دیسک

۱-برای انجام این کار دکمه WIN+X را همزمان بفشارید سپس بر روی command Prompt (Admin) کلیک کنید.

۲-پس از باز شدن محیط CMD عبارت زیر را وارد کنید و دکمه Enter را بزنید طبق تصویر اگر سوالی پرسید حرف Y را بزنید و باز بر روی اینتر کلیک کنید. (بهتر است تمام برنامه های که در حال اجرا دارید را ببندید)

chkdsk.exe /f /r

این دستور ابتدا هارد شما را مورد برسی قرار می دهد و اگر بد سکتور یا مشکلی وجود داشته باشد آنها را حل می کند. این نکته مهم را گوشزد کنم که کار چک کردن هارد شما هنگامی که سیستم خودتان را روشن می کنید اتفاق می افتد و این کار ممکن است طول بکشد (از چند ساعت شاید هم یک روز).

۳-فرض را بر این میزاریم که شما کار چک کردن دیسک را انجام داده اید برای همین پس از بالا آمدن ویندوز به محیط تسک منیجر رفته و میزان استفاده از دیسک را مشاهده کنید به احتمال ریاد مشکل شما رفع شده است با این حال اگر مشکل پا برجا بود بقیه مراحل را طی کنید.

قدم پنجم : ریست کردن  RAM مجازی ویندوز

گاهی اوقات وقتی شما در حال استفاده از سیستم خودتان هستید ویندوز یک مقدار از دیسک یا همان هارد را به RAM اختصاصا می دهد و این کار بیشتر زمانی اتفاق می افتد که RAM توانایی لازم برای کار کردن را نداشته باشد به همین علت فایل ها را در حافظه موقت مجازی ذخیره می کند.

برای ریست کردن این ویژگی کافی است مراحل زیر را دنبال کنید :

۱-دو راه برای رفتن به قسمت مورد نظر داریم یا دکمه های WIN+Pause/Break را همزمان فشار دهید یا برر وی My computer (This PC) خودتان کلیک راست کنید سپس گزینه Properties کلیک کنید. سپس در پنجره باز شده بر روی Advanced system settings کلیک کنید.

۲-در پنجره باز شده جدید برگه Advanced را باز کنید و بر روی Settings کلیک کنید.

۳-در پنجره جدید که باز می شود دوباره بر روی Advanced کلیک کنید سپس گزینه Change را انتخاب کنید.

۴-مطمئن شوید که گزینه فایل پیجینگ ( paging file) برای همه درایور های شما به صورت خودکار فعال شده باشد.

۵-درایوی که ویندوز خودتان را بر روی آن نصب کرده اید انتخاب کنید ( معمولا درایو C می باشد) سپس یک اندازه اولیه و حداکثر اندازه حافظه مجازی خودتان را وارد کنید :

  • اندازه اولیه : انتخاب این مقدار به رایانه شما بستگی دارد و مقدار آن بر سیستم های مختلف متفاوت می باشد. اگر مطمئن نیسیتد که چه مقدار برای این قسمت انتخاب کنید کافی است از مقداری که جلوی عبارت Recommended نوشته شده است استفاده کنید.
  • حداکثر اندازه : این مقدار را خیلی زیاد انتخاب نکنید، اندازه ی انتخابی شما باید حدود ۱/۵ برابر حجم حافظه فیزیکی (RAM) شما باشد.

به عنوان مثال یک رایانه با ۴ گیگابایت (۴۰۹۶ مگابیات) از RAM نباید بیش از ۶٫۱۴۴ مگابایت حافظه مجازی داشته باشد. ( ۴۰۹۶MB x 1.5).

 

پس از تنظیمات حافظه مجازی خود کافی است بر روی OK کلیک نمایید.

۶-در این مرجله نوبت به پاک کردن فایل های موقت یا Temp می رسد. کلید های WIN+R را همزمان فشار دهید سپس در محیط RUN عبارت temp را تایپ کنید سپس بر روی دکمه OK کلیک نمایید با این کار تمام فایل های موقت سیستم شما در یک پنجره جدید باز می شود.

۷-تمام فایل های موقت را انتخاب کنید سپس همه آنها را حذف نمایید.

۸-طبق روال قسمت های قبل بهتره دوباره بخش تسک منیجر و بخش دیسک را برای رفع مشکل بررسی کنید.

اگر باز مشکل داشتید با ادامه مطلب همراه باشید.

قدم ۶ : نرم افزار آنتی ویروس خودتان را به صورت موقت غیرفعال کنید

اگر شما برنامه های آنتی ویروس یا ضد مخرب مانند Norton، Kaspersky، AVG، Avast Behavior Shield یا Malwarebytes را نصب کرده اید، باید آنها را موقتا خاموش کرده یا آنها را غیرفعال کنید تا ببینید آیا مشکلی در استفاده از دیسک شما وجود دارد یا نه ؟

این نکته را مد نظر داشته باشید که ویندوز خودش داری یک نرم افزار ضد تروجان به نام Windows Defender می باشد. در هنگامی که شما آنتی ویروس خودتان را غیر فعال کنید این برنامه در پس زمینه به کار خودش ادامه می دهد پس بدون هیچ نگرانی می توانید آنتی ویروس خودتان را به صورت موقت غیر فعال کنید.

باز بعد از اقداماتی که انجام دادید لطفا از بخش تسک منیجر میزان استفاده از دیسک را چک بفرمایید.

اگر باز مشکل داشتید مرحله بعدی را انجام دهید.

قدم هفتم : تنظیمات برنامه Google Chrome و skype را بررسی کنید.

در سیستم برخی از کاربران ویندوز ۱۰ یا ۸ یک ترکیب خاصی از تنظیمات اسکایپ و مرورگر گوگل کروم باعث می شود که استفاده از دیسک به ۱۰۰ درصد برسد.

۱-در گوگل کروم بر روی دکمه سه نقطه که درگوشه سمت راست بالا می باشد کلیک کنید سپس گزینه Settings را انتخاب کنید.

۲-به پایین صفحه بروید سپس بر روی گزینه Advanced کلیک کنید.

۳٫در بخش حریم خصوصی و امنیت (Privacy and Security) گزینه ای که در عکس مشخص شده است خاموش باشد.

 

۴-غیرفعال کردن اجرای خودکار برنامه اسکایپ :

۵-در سیستم خودتان به آدرس C:\Program Files (x86)\Skype\Phone بروید البته مسیر نصب اسکایپ ممکن است در هر سیستم فرق کند و این آدرس به عنوان مثال قرار داده شده است.

۶-روی Skype.exe راست کلیک کرده و Properties را انتخاب کنید.

۷-به برگه Security بروید و Edit را انتخاب کنید.

۸-روی ALL APPLICATION PACKAGES کلیک کنید و کادر تأیید مجاز برای نوشتن را (Write) علامت بزنید. سپس روی Apply کلیک کنید ، سپس برای تغییر OK را بزنید .

۹-بعد از رفتن مراحل بالا دوباره به تسک منیجر رفته و میزان استفاده از دیسک را مشاهده بفرمایید.

اگر باز مشکل داشتد راه حل آخر را امتحان کنید.

قدم هشت : تعمیر درایور  StorAHCI.sys

(اگر با تنظیمات ریجستری ویندوز آشنایی ندارید این قسمت را انجام ندهید یا از کسی که در این کار وارد هست کمک بگیرید)

تعدادی از درایور های موجود ممکن است به درستی با ویندوز ۱۰ هماهنگ نگردند و سازگاری کامل نداشته باشند یکی از این درایور هایی که داری مشکل است StorAHCI.sys می باشد که در واقع یک باگ برای سیستم عامل می باشد.

درایور StorAHCI.sys در اصل برای اتصال حافظه ها به مادربرد لپ تاپ ها طراحی شده بودند که از طریق رابط کاربری PCI-Express کنترل می شوند.

۱-دکمه های WIN+X را همزمان فشار دهید سپس بر روی Device Manager کلیک کنید.

۲- به دنبال گزینه IDE ATA / ATAPI Controllers بگردید سپس بر روی فلشی که درکنارش است کلیک کنید تا زیر منوی آن باز شود  سپس بر روی گزینه مشخص شده دوبار کلیک کنید مانند تصویر.

۳-بعد از باز شدن پنجره به برگه Driver بروید و بر روی Driver Details کلیک کنید. اگر شما در پنجره باز شده storahci.sys را در مسیر پوشه system32 مشاهده کردید یعنی سیستم درحال کار با AHCI driver می باشد.

۴- پنجره Driver Details را ببندید سپس به سر برگ Details بروید در قسمت منوی کشویی گزینه Device Instance Path را انتخای کنید. به آدرس که نمایش می دهد دقت کنید تا با VEN- شروع شده باشد. (طبق تصویر)

۵- بر روی استارت کلیک کنید سپس عبارت regedit را جستجو نمایید سپس اینتر را بزنید تا بخش Registry Editor باز گردد. سپس مسیر زیر را دنبال کنید :

HKEY_LOCAL_MACHINE\System\CurrentControlSet\Enum\PCI\ <AHCI Controller>\<Random Number>\Device Parameters\Interrupt Management\MessageSignaledInterruptProperties

 

در آدرس منظور از <AHCI Controller> همان نامی است که در مرحله دوم به آن اشاره کردیم.

<Random Number> در سیستم ها مختلف فرق دارد. (داخل تصویر به عکس دقت کنید کاملا مشخص می باشد.)

۶- بر روی MSISupported دوبار کلیک کنید سپس عبارت Value را ۰ قرار دهید.

۷-بعد از انجام تغییرات کامپیوتر خودتان را ریستارت کنید،سپس Task Makanger را باز کنید و مقدرا استفاده از DISK را مشاهده کنید در صورت رفع، مشکل استفاده از دیسک حل خواهد شد.

کلام آخر : این نکته را هم مد نظر داشته باشید که گاهی اوقات ممکن است کندی سرویس به خاطر آلوده شدن سیستم شما به تروجان و ویروس باشد. و برای حل مشکل سیستم شما باید ویروس کشی گردد.

 

روش تغییر Windows PowerShell (Admin) به Command Prompt (Admin) :

 

برای حل این مشکل کافی است مراحل زیر را دنبال کنید

۱-بر روی دکمه استارات ویندوز کلیک کنید. سپس بر روی آیکن چرخ دنده کلیک کنید.

۲-در پنجره جدید که می شود گزینه Personalization را پیدا کنید و بر روی آن کلیک کنید. طبق تصویر زیر بقیه مراحل را انجام دهید.

 

 

 

 

 

 

 

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

راه های ارتباط با ما

ما را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید!