ماشین پرنده AeroMobil در سال 2017
در حدود 5 سال است که AeroMobil به دنبال عملی کردن ماشین پرنده است. این همان نمونه نسل سومی است که در ماه اکتبر نشان داده شد، و حالا مدیر عامل شرکت AeroMobil آقای Juraj Vaculik درباره ی گذشته و آینده کمپانی و موانع و چالش هایی که برای پیشرفت AeroMobil و تبدیل آن از نمونه اولیه به وسیله نقیه قابل استفاده و تکامل یافته باید طی کنند صحبت کرده است و همچنین شرکت برنامه ریزی کرده است تا در سال 2017 این پروژه را به انجام برساند.
واکولیک و یکی از بنیان گذارانش استفان کلاین تنها رویای ساخت ماشین پرنده و جدا کردن اتومبیل از زمین را نداشته اند . آنها به عنوان بومیان آنچه که حالا به اسم اسلواکی هست در آن زمان انگیزه فرار از ظلم و ستم دولت چک اسلواکی را داشتند، درست است که 25 سال از سقوط آن دولت می گذرد ولی رویای رانندگی و پرواز با یک وسیله نقلیه همچنان باقی مانده است.
در حالی که محدودیت های سیاسی برای سفر دیگر مساله ای نیست، واکولیک برای رانندگان و مسافران هوایی مشکلات و تنگناهای زیادی می بیند: ترافیک، مسافرت هوایی ناکارآمد (به ویژه سفر های کمتر از 400 مایل) و عدم زیرساخت برای جاهایی که مردم می خواهند بروند. طبیعتا او فکر می کند که ماشین پرنده می تواند این مشکلات را کاهش دهد و می گوید “ما باید ترافیک را از حالت دو بعدی به فضای سه بعدی ببریم”.
برای انجام این کار باید برخی از موانع دلهره آور فنی، مالی و نظارتی برطرف شود. به علاوه در آینده به سازمان هایی برای تطبیق و هماهنگی وسایل نقلیه پرنده نیاز خواهد بود. اول از همه ساختمان خود ماشین. AeroMobil همچنان به دنبال اجزای مناسبی است که وسیله را برای پرواز به اندازه کافی سبک کند از طرفی باید به اندازه ای محکم باشد تا در سانحه و تصادفات ایمنی لازم را دارا باشد، واکولیک انتظار دارد که AeroMobil این مشکلات را تا دو سال آینده حل کنند. اجزا و مواد فوق سبک و قوی و محکم ارزان نیست. واکولیک تخمین زده است که نسخه اولیه مصرف کننده آن حدود 200,000 یورو (یعنی حدود 208,000 دلار و 586,000,000 تومان)قیمت دارد.
همان طور که به نظر می رسد AeroMobil به تایید دولتی و بودجه فراوان احتیاج دارد، از این رو واکولیک به مردم اطمینان می دهد که AeroMobil داری پشتیبانی قوی اتحادیه اروپاست. سر انجام واکولیک گفت که ماشین های پرنده وی می توانند از زمین های چمن (مثال برای زمین های ناهموار) برای فرود استفاده کند و تنها به 650 فوت(حدود 200 متر) برای تیک آف (از زمین جدا شدن )و فرود احتیاج خواهد داشت، این مقدار فضا را به براحتی می توان در کنار اتوبان ها و بزرگراه ها قرار داد.
اولین ارائه AeroMobil لزوما برای علاقه مندان مرفه خواهد بود، ماشین پرنده مخصوص مردم، ترکیبی خواهد بود با چهار صندلی برای چهار سرنشین و توانایی کارکرد در محدوده بیشتر، اما این کاملا متفاوت خواهد بود و نیاز به طراحی و دسته بندی دوباره دارد.
AeroMobil باید برای توسعه و بازار یابی و جذب مردم تلاش کند و ایده راحتی پرواز بدون خلبان در حالی که کنترل همه چیز در دست شماست را به واقعیت تبدیل کند.