آموزش وردپرس
خانه \ آموزش \ عیب یابی سیستم هایی که تصویر نمی دهند

عیب یابی سیستم هایی که تصویر نمی دهند

عیب یابی سیستم هایی که تصویر نمی دهند
عیب یابی سیستم هایی که تصویر نمی دهند

پشت میز کار و یا منزل خود نشسته و دکمه پاور کیس را فشار می دهید برخلاف انتظارتان هیچ تصویری برروی مانیتور ظاهر نمیشود و تنها صدای چرخیدن فن ها از درون کیس به گوش میرسد!!!! کامپیوتر را خاموش روشن میکنید دکمه ریست را میزنید اما تاثیری ندارد و نگرانی شما لحظه به لحظه بیشتر میشود هم نگران اطلاعات خود هستید و هم نگران هزینه ها! در این مطلب قصد داریم با بررسی علل تصویر ندادن یکی سیستم و عیب یابی کامپیوتر آموزشی مفید در اختیارتان قرار داده باشیم.

کامپیوتر با سرهم شدن قطعات بسیار زیادی تشکیل شده که در بین این قطعات ۵ قطعه اصلی زیر از ملزومات اصلی یک سیستم کامپیوتری بوده و کامپیوتر عملا بدون آنها قادر به انجام هیچ کاری نخواهد بود. این قطعات عبارتند از:

  1. پاور (Power) یا منبع تغذیه
  2. مادربرد (Main Board ) یا برد اصلی
  3. سی پی یو (CPU) یا پردازنده 
  4. رم (RAM) یا حافظه اصلی
  5. کارت گرافیک (VGA)

همانطور که اشاره کردیم در صورت نبود هر یک از قطعات فوق و معیوب بودن آنها کامپیوتر هیچگونه فعالیتی نمی تواند انجام دهد و تصویری بر روی مانیتور ظاهر نمی گردد پس زمانی که با چنین وضعیتی مواجه شدید مطمئن باشید یکی از قطعات فوق معیوب و یا سوخته اند البته قبل از بررسی این قطعات باید سلامت مانیتور را بررسی نمود با یک روش بسیار ساده، کابل VGA مانیتور همان کابلی که به پشت کیس یعنی کارت گرافیک متصل شده را از کیس جدا نمایید.

کابل VGA
کابل VGA

با جدا کردن این کابل باید تصویری بر روی مانیتور شما نمایش داده شود، که معمولا پیام زیر را نشان میدهد.

check signal three squares

نمایش این پیغام یعنی مانیتور شما سالم است در غیر این صورت مانیتور معیوب شده.

حال فرض میکنیم مانیتور شما سالم است و ما نیاز به عیب یابی داریم.

با توجه به ترتیب روشن شدن قطعات ما نیز آنها را به ترتیب روشن شدنشان به صورت معکوس بررسی میکنیم. ترتیب روشن شدن قطعات به صورت زیر است.

ابتدا پاور سیستم روشن شده و بعد مادربرد را روشن می نماید با روشن شدن مادربرد سی پی یو فعال شده سپس رم شناسایی شده و در نهایت گرافیک و سپس تک بوق تایید و تصویر بروی کامپیوتر لذا ما از کارت گرافیک آغاز میکنیم.

توجه:برای تست سلامت قطعات دو راهکار دارید یا قطعه خود را بر روی کامپیوتر دیگری تست نموده و یا قطعه ای سالم جهت تست نصب کنید.

قبل از جدا نمودن هر قطعه و اتصال مجدد آن از خاموش بودن کامپیوتر اطمینان حاصل نمایید.

هرگونه اشتباه و آسیب رساندن به قطعات به عهده کاربر می باشد.

در مرحله اول باید به سراغ کارت گرافیک رفت و سلامت آن را بررسی نمود. کامپیوتر را در حالی که گرافیک جدا شده روشن کنید باید صدای سه بوق پیاپی را بشنوید شنیدن این صدا یعنی رم و سی پی یو سالم است و اشکال از گرافیک یا مادربرد می باشد. بهتر است گرافیک را با یک قلمو تمیز کنید و بررسی کنید سیستم خنک کننده سالم است یا خیر و همچنین اسلات گرافیک مادربد و  قسمت اتصال گرافیک به اسلات تمیز گردد. برای تمیز کردن میتوانید از اسپری خشک استفاده کنید. پس از انجام این کار گرافیک را سر جایش قرار دهید و مجددا سیستم را تست کنید.

vgaپس از کارت گرافیک سراغ رم کامپیوتر میرویم این قطعه نیز بهتر است ابتدا تمیز گردد و قسمت اتصال و اسلات مادربرد با اسپری خشک تمیز شود. هنگامی که رم را از سیستم جدا کردید سیستم را روشن نموده و به صدای بوق توجه نمایید شنیدن صدای بوق ممتد خبر از خراب بودن رم میدهد.

اگر با بررسی و تست گرافیک و رم به نتیجه ای نرسیدید سراغ پاور رفته و سیستم را با یک پاور دیگر راه اندازی کنید چنانچه نتیجه نگرفتید احتمال زیاد مادربرد سیستم شما دچار مشکل شده و نیاز به تعمیر و یا تعویض دارد. در این عیب یابی به CPU اشاره ای نشد زیرا تجربه نشان داده که سی پی یو به ندرت دچار آسیب و سوختگی میشود.

امیدوارم اطلاعات این مطلب برایتان مفید بوده و مؤثر قرار گیرد.

درباره ی جواد انصاری

جواد انصاری

جواد انصاری مدیر ارشد سایت پی سی کوئست سایت پی سی کوئست را در سال 92 تا سیس کرده و بارویکرد تولید محتوی مفید و آموزشی برای کاربران پا در این عرصه نهاده است فارغ التحصیل مقطع لیسانس در رشته ICT و متخصص در زمینه هارد دیسک و بازیابی اطلاعات ای دی تلگرام
https:\\telegram.me\AriaSystem

همچنین ببینید

آپدیت شدن تلگرام بتا همراه با ویژگی های جدید

آپدیت شدن تلگرام بتا همراه با ویژگی های جدید آپدیت جدید تلگرام بتا با شماره …

  • نظرات شما پس از تایید در سایت نمایش داده می شود. از ارسال پرسش تکراری خودداری نمایید.
  • لطفا قبل از ارسال پرسش سوالات قبلی را مرور نمایید. ممکن است سوال شما قبلا پاسخ داده شده باشد.
  • سعی میکنیم نظرات شما رو تا 24 ساعت جواب بدیم
  • فقط به نظرات فارسی جواب داده می شود.

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Time limit is exhausted. Please reload the CAPTCHA.

اکانت آپدیت نود32